Feed

Syawal menjelang tiba

by someone's daughter, sister and friend. on Wednesday, September 08, 2010,






Hampir sebulan kita melaksanakan ibadah berpuasa di bulan Ramadan ini. Semoga apa jua ibadah yang telah kita lakukan sepanjang bulan ini akan diterima olehNYA. Saya akan pulang ke kampung halaman, insyaAllah pada malam raya lebih tepat lagi pada malam 9sept2010. Hari ini yang pastinya saya keseorangan di rumah sebab semua ahli keluarga saya pada ketika ini telah selamat tiba di kampung. Haih, terasa jugak sebab malam raya baru balik, tapi tuntutan tugas lebih utama.

Walau apa pun, di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri buat semua umat Islam yang telah menyempurnakan ibadah puasa mereka. Kususun 10 jari memohon ampun dan maaf andai kata tersalah kata, terkasar bahasa kepada ahli keluarga, sanak saudara, para sahabat dan semua orang. Semoga berakhirnya Ramadan kali ini tidak bermakna bahawa segala amalan yang kita lakukan ini berhenti disini juga, teruskanlah melaksanakan/ istiqamah di bulan-bulan yang lain juga. Semoga hidup kita semua diberkati olehNYA.


merdeka!

by someone's daughter, sister and friend. on Tuesday, August 31, 2010,







yesterday. wishing myself. Happy birthday! :)





today. wishing to my country.. Happy birthday 53rd! :)
semoga untuk kemerdekaan kali ini dan hari-hari yang bakal mendatang,
kita makin mengerti erti kemerdekaan yang sebenarnya..
semoga jajahan dari segi yang tidak sepatutnya itu, kita tinggalkan buat selamanya..
berhijah lah ke arah yang lebih baik..untuk kebaikan kita rakyat Malaysia dan khusunya buat semua umat Islam di Malaysia..

Love Me.. Love My Family.. Love My Friends.. Love My Colleagues.. Love My Islamic Relatives.. Love Malaysians.. Love My Country!


memikat jiwa

by someone's daughter, sister and friend. on Wednesday, August 25, 2010,







saya tau lagu daripada saudara seorang neh dah lama berkumandang.. tapi, disebabkan saya baru nak menulis kat blog saya semula.. maka saya nak berkongsi bahawasanya saya amat menyukai lagu2 yang dinyanyikan olehnya.. dengan lirik2 yang meruntun jiwa.. dengan nada lagu yang menyentuh hati.. dengan suara yang mengusik kalbu.. eces.. hehe~ tapi, seriusly saya teramat sukakan kesemua lagu beliau.. memang best sgt2.. hari2 duk dgr, xpernah rasa jemu.. ermm.. beliau adalah saudara maher zain.. :) Thank you ALLAH!


tag from kimmy

by someone's daughter, sister and friend.



1. Thank and link the person that tagged you
Terima kasih Kimmy (yang kini bergelar mummy utk dua orang cahaya mata yg comel2)

2. Tag 15 bloggers you’ve recently discovered and think fantastic
15 je? sikit sangat la.. hehe~ sebenarnya semua bloggers kat sini yang merangkap kawan-kawan saya merupakan orang yang hebat-hebat belaka.. hehe~ :D

3. Contact that blogs and let them know they’ve been tagged
well, all my friends here yang rajin2 nak buat.. saya tag anda.. mekasih :)

4. State 7 things about yourself

tujuh?? ermm.. apa nak cakap ye.. pasal diri sendiri.. tak reti sebenarnya..
saya adalah seorang yang...
i) simple..
ii) xberapa kuat menghadapi dugaan. tapi, saya cuba..
iii) selalu blur jek.. haha~ :p
iv) sukakan suasana tepi pantai.. ( bila nak pergi bercuti lagi neh.. haihh.. )
v) sedang mencari jodoh? erkkk. hahaha.. gurau2.. :p jodoh saya dah ada.. tapi, saya malas mencari, biar dia jela yang mencari.. ekekkeke~ :p
vi) sedang mengenali potensi diri..dari dulu sampai sekarang xabis2 lagi.. <---masalah betul pompuan sorg neh.. ahahaha :p
vii) sangat suka bila dapat meluangkan masa bersama keluarga dan sahabat tercinta.. hehe :) luv uols!

ok done! thanx kimmy.. and sorry for the delay.. hehe~ :D


ikatan ukhwah

by someone's daughter, sister and friend. on Tuesday, August 24, 2010,







Ya Allah,

sedar-sedar hampir 5tahun usia perkenalan kami..

yang pasti, sudah banyak peristiwa yg telah menjadi memori manis dan pahit..

daripada bertujuh sehingga akhirnya kami kekal bertiga sehingga kini.

Kau telah memberikan kepada ku sahabat yang terbaik pernah aku kenali..





Ya Rahman,

aku amat bersyukur kepadaMu kerana mengurniakan kepadaku mereka berdua

yang sanggup susah senang bersama menghadapi ranjau dunia persahabatan ini..

aku amat berharap agar kami sentiasa bersama sehingga ke akhir hayat kami..

agar kami bersama kekal bersahabat sehingga perkenalan anak-anak kami kelak..

sampai bila-bila..

Ya Rahim,

aku mohon kepadaMU, Kau kurniakanlah kebahagiaan dan kejayaan di dunia dan akhirat

buat mereka berdua, ahli keluarga dan sahabat handai yang lain..

aku mohon kepadaMU, agar dikuatkan keimanan.. agar ditetapkan hati mereka ke arah kebenaranMu..

agar dijauhkan segala kesusahan dan maksiat dari diri mereka..

aku mohon kepadaMu, kurniakanlah kepada mereka berdua zuriat-zuriat yang soleh dan solehah

daripada seorang suami yang soleh dan mencintai diri mereka dan keluarga mereka sehingga ke akhir hayat..

Ya Allah Ya Tuhanku,

Sesungguhnya telah kau datangkan pelbagai ujian kepada kami dalam menguji ikatan persahabatan kami..

namun Kau jua yang menetapkan dan mengukuhkan lagi ikatan ini..

Sesungguhnya yaAllah, janganlah hendaknya kau pisahkan kami..

sentiasalah melapangkan waktu kami untuk membantu sesama sendiri..

sentiasalah memudahkan kami dalam menghadapi sebarang kesulitan..

Ya Allah yang Maha Pengampun,

Ampunkanlah segala dosa-dosa kami.. dosa-dosa kedua orang tua kami.. dosa-dosa ahli keluarga kami..

dosa-dosa sahabat handai kami.. dan dosa-dosa para muslimin dan muslimat..

Kurniakanlah kepada kami kesihatan, kekuatan, kelapangan masa dan kesedaran dalam diri..

untuk beribadah kepada MU.. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui segalanya yang ada dalam diri kami..

dan sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Ameen Ya Rabbal 'Alamin...


kembali

by someone's daughter, sister and friend.




dah lama saya tak menulis kat sini kan..
sedar-sedar hampir setengah tahun dah..
semenjak kali terakhir saya kemaskini blog saya sehingga ke hari ini..
yang pastinya, memang macam-macam perkara yang berlaku..
macam-macam yang saya buat..
sehinggakan saya rasa seperti ingin terus berhenti..
saya harus mencari perkara yang baru untuk saya terokai..
saya tak tahu samada keputusan yang saya buat ini betul ke tak..
tapi, saya merasakan ketenangan daripada apa yang saya ada sekarang ini..
kepada rakan-rakan sekalian.. ye,saya tau lama sangat saya tak kemaskini hidup saya disini..
saya akan buat juga nanti.. sebab saya tau ini juga merupakan sebahagian daripada tanggungjawab yang saya abaikan.. huhu~ maaf maaf..

dan di kesempatan ini juga..
saya nak sampaikan salam Ramadhan buat semua umat Islam di seluruh dunia ini..
masih tak terlambat lagi kan.. hehe.. kita ade 20hari lagi untuk bersama menikmati
keindahan bulan puasa ini.. dan mengerjakan amal ibadah.. muhasabah diri.. mencari apa yang terbaik untuk diri.. tapi, yang pasti kita harus menuju kepadaNYA.. ok.



isu wajib menjelang suku abad

by someone's daughter, sister and friend. on Friday, March 19, 2010,


Minggu ini akan menjadi minggu yang paling sibuk untuk keluarga besar saya sebelah papa. Sepupu perempuan saya akan berpindah ke alam yang baru dalam tempoh kurang 24jam lagi. Keluarga sebelah papa saya macam ikut batch pula, sebab dah lepas batch semua sepupu lelaki yang lebih tua daripada saya telah selamat melangkah ke alam ini. Kini, giliran batch sepupu perempuan yang lebih kurang baya saya akan turut sama menjejakkan kaki ke alam yang baru itu.


Dia juga merupakan yang pertama di kalangan sepupu perempuan batch saya, jadi perkahwinan dia berlangsung dengan majlis yang agak meriah juga. Tambahan pula, dia adalah anak perempuan tunggal dalam keluarganya (untuk seorang mak ye). Duit pun ada. Jadinya besarlah majlis tu, dilangsungkan di dalam dewan.

Tapi, saya bukan nak tulis pasal majlis dia besar atau kecil ye. Jangan salah faham. Saya cuma nak sentuh isu besar dia sahaja. Mesti dah boleh agak apa yang saya maksudkan, kan? Isu yang menjadi bahan bual bila usia telah mencecah suku abad. Kalau usia dah melebihi suku abad jangan kira lah, tiap-tiap hari akan kedengaran isu ni. Betul kan?

Malam ini, saya akan balik ke kampung. Semua orang dah berada di sana, saya seorang je yang masih disini kerana tuntutan tugas yang lebih penting. Jadi, saya terpaksa balik seorang je. Saya tak pasti kalau saya sempat ke tidak untuk majlis akad nikah yang akan berlangsung selepas isya' sebab saya akan sampai jam930mlm di PC, dan sudah pasti jam10 saya akan tiba di rumah. Jadi, rasa-rasanya saya tidak akan berkesempatan untuk upacara akadnikah sepupu saya tu. Tidak mengapa, janji saya balik dan boleh menyertai majlis bersanding yang akan berlangsung keesokkan hari nanti. Maaf ye wahai sepupuku, tiket awal sikit ada tapi tuntutan tugas pula menghalang, terpaksa ambil tiket jam820mlm. huhu.

Seperti mana adik saya telah kongsikan di dalam blog nya, seperti itu juga alasan saya dalam blog saya ini. Saya rasa dan saya tahu keluarga saya agak 'sporting' untuk isu kahwin ni. Mami sekarang asyik sentuh soal kahwin je, sikit-sikit tanya.. sikit-sikit tanya.. Papa pula, bukan tak tanya. Dia dah wakilkan orang tengah tu. haha. Faham-faham je la. Tapi, soal adik saya tu lain sikit, sebab dia pun lain daripada saya. Masalah dia berbeza daripada saya. Takdir kan. Saya faham masalah adik saya tu. Cuma, saya harap dia cepat recover walaupun susah, tapi tak mengapa saya tetap faham. Maka, saya biarkan saja pilihan hidup dia.

Ye, saya tahu dah ramai kawan saya yang sudah selamat melangkah ke alam baru tu dan sudah ramai yang sedang menuju ke arah tu. Arah perjalanan saya menuju ke alam itu? Samar-samar lagi ye. Bak lagu Hafiz.. tapi saya terbalikkan.. Kurang Jelas. hehe. Soalnya sekarang, perlu ke saya mengikut langkah mereka. Saya tak maksudkan isu, tapi soal masa. Kahwin awal. Bukan saya tak setuju kahwin awal, tapi soal lain. Saya tak tahu nak bagi alasan apa. Soal bersedia ke? Soal calon takde ke? Soal takut ke? Soal tak puas hidup seorang lagi ke? Soal takut jemu ke? Soal tak pandai ke? Soal apa lagi? Banyak la soal-soal nye. Bukan setakat keluarga je dah tanya. Kawan-kawan pun dah ramai tanya. Dan seperti mana orang-orang seperti saya memberi alasan, "kalau ada jodoh, ada lah" Tapi, jodoh kan tak datang bergolek, jodoh kena cari dan lepas tu bertawakal la kepadaNYA. DIA maha Mengetahui kan.

Saya tak nak bagi apa-apa alasan. Saya jemu bagi alasan. Saya malas nak jawab soalan ni. Saya bukan tak nak. Saya masih belajar. Saya masih mencari. Jangan letak kesalahan atas saya. Perlu ke saya terima je sebarang orang yang hadir dalam hidup saya? Ye, saya boleh tapi bersyarat. Saya nak dengan cara saya sendiri, bukan ikut suka hati dia. Sebab tu, saya susah menerima sesiapa pun yang ingin dekat dengan saya. Saya tak salahkan mereka. Saya tak salahkan diri saya. Saya tak salahkan orang sekeliling saya. Saya tahu mereka mengambil berat akan diri saya. Tetapi, beri saya masa. Segalanya soal masa. Saya tak tahu berapa lama lagi. Hanya DIA tahu. Jangan paksa saya. Jangan desak saya. Kerana akhirnya nanti, saya yang akan hidup bersama dia, bukan orang lain.

Papa.. Mami.. bersabarlah. Anak mu ini bukan taknak kahwin, tapi belum tiba masanya lagi. Kalau nak buat majlis.. jom, kita buat majlis kesyukuran. majlis tahlil ke kan. Nie tahu keluarga kita suka buat majlis-majlis ni. Nie tahu papa dan mami nak buat majlis untuk anak sendiri, sementara masih ada peluang. Tapi, jangan la risau. Majlis nie nanti.. Nie taknak pun buat besar-besaran, kalau itu yang papa dan mami fikirkan. Nie minta maaf, tapi nie tak suka. Papa dan mami kan kenal nie. Bersabarlah ye. Saatnya pasti tiba kerana itu janjiNYA. Andai tiada sekalipun, mami dan papa kena redha je la. Nie tidak mengatur kehendak alam. Nie tidak mengatur sebarang takdir kerana itu dariNYA, tapi nie hanya cuba mentadbir dengan cara yang betul. ok.. :)

Akhir kata, buat sepupu saya: Selamat pengantin baru. Selamat melangkah ke alam baru. Selamat menjadi seorang isteri walaupun mungkin tak sempurna, tapi saling melengkapi dalam hidup bersama suami tercinta kelak. Nie doakan Ya dan Heri berbahagia hingga ke akhir hayat, ke anak cucu yang bakal ada nanti. InsyaAllah, mudah-mudahan rumahtangga yang dibina ini sentiasa dibawah rahmatNYA. aminnnn Ya Rabb.




Panjang atau singkat?

by someone's daughter, sister and friend. on Monday, March 15, 2010,




Sunyi sekeliling. Ligat minda berfikir. Perjalanan yang harus dilalui. Adakah ia masih panjang atau sudah pun menjadi singkat? Wallahu'alam. Saya tidak punya jawapan. Tapi, bolehkah seandainya saya inginkan memutuskan bahawa ianya masih panjang. Erm. Andai dikejar dunia, maka perjalanan dunia makin panjang. Andai dikejar akhirat, maka perjalanan dunia menjadi singkat. Lalu, demi dunia pada ketika ini, saya harus berusaha untuk suatu tempoh yang panjang, agar bekalan saya di hari muka kelak akan lebih baik berbanding sekarang.


Panjang atau singkat suatu perjalanan itu bergantung kepada cara kita memandang akan perjalanan kita daripada sudut yang berbeza. Kita yang harus membimbing, malah mentadbir hidup kita agar selaras dengan apa yang telah ditakdirkan. Seandainya ia berbeza, maka bermuhasabahlah kerana mungkin kita telah jauh daripada jalan-jalan yang sepatutnya kita lalui dalam hidup ini.

Saya sedang mencari pengalaman hidup yang baru. Memandangnya dari sudut yang berbeza. Saya kini sedang mencuba sedaya upaya untuk memulakan sesuatu yang dahulu saya tidak pernah terfikir pun untuk melakukannya. Tapi, mungkin ini rezeki saya. Mungkin suatu permulaan yang saya cari adalah sesuatu yang tidak pernah saya impi. Siapa tahu kan? Erm. Doakan saya agar saya menjadi lebih kuat dari sehari ke sehari. Aminn Ya Rabb. Terima kasih semua.



Why She Won't Wear Hijab!

by someone's daughter, sister and friend. on Tuesday, March 09, 2010,





Why She Won't Wear Hijab! by www.zairaazzahra.blogspot.com
A Discussion by A.Q. Alidost


"I'm so tired."


"Tired of what?"


"Of all these people judging me."


"Who judged you?"


"Like that woman, every time I sit with her, she tells me to wear hijab."


"Oh, hijab and music! The mother of all topics!"


"Yeah! I listen to music without hijab... haha!"




"Maybe she was just giving you advice."

"I don't need her advice. I know my religion. Can't she mind her own business?"

"Maybe you misunderstood. She was just being nice."

"Keeping out of my business, that would be nice..."

"But it's her duty to encourage you do to good."

"Trust me. That was no encouragement. And what do you mean 'good'?"

"Well, wearing hijab, that would be a good thing to do."

"Says who?"

"It's in the Quran, isn't it?"

"Yes. She did quote me something."

"She said Surah Nur, and other places of the Quran."

"Yes, but it's not a big sin anyway. Helping people and praying is more important."

"True. But big things start with small things."

"That's a good point, but what you wear is not important. What's important is to have a good healthy heart."

"What you wear is not important?"

"That's what I said."

"Then why do you spend an hour every morning fixing up?"

"What do you mean?"

"You spend money on cosmetics, not to mention all the time you spend on fixing your hair and low-carb dieting."

"So?"

"So, your appearance IS important."

"No. I said wearing hijab is not an important thing in religion."

"If it's not an important thing in religion, why is it mentioned in the Noble Quran?"

"You know I can't follow all that's in Quran."

"You mean God tells you something to do, you disobey and then it's OK?"

"Yes. God is forgiving."

"God is forgiving to those who repent and do not repeat their mistakes."

"Says who?"

"Says the same book that tells you to cover."

"But I don't like hijab, it limits my freedom."

"But the lotions, lipsticks, mascara and other cosmetics set you free?!What's your definition of freedom anyway?"

"Freedom is in doing whatever you like to do."

"No. Freedom is in doing the right thing, not in doing whatever we wish to do."

"Look! I've seen so many people who don't wear hijab and are nice people, and so many who wear hijab and are bad people."

"So what? There are people who are nice to you but are alcoholic. Should we all be alcoholics? You made a stupid point."

"I don't want to be an extremist or a fanatic. I'm OK the way I am without hijab."

"Then you are a secular fanatic. An extremist in disobeying God."

"You don't get it, if I wear hijab, who would marry me?!"

"So all these people with hijab never get married?!"

"Okay! What if I get married and my husband doesn't like it? And wants me to remove it?"

"What if your husband wants you to go out with him on a bank robbery?!"

"That's irrelevant, bank robbery is a crime."

"Disobeying your Creator is not a crime?"

"But then who would hire me?"

"A company that respects people for who they are."

"Not after 9-11"

"Yes. After 9-11. Don't you know about Hanan who just got into med school? And the other one, what was her name, the girl who always wore a white hijab... ummm..."

"Yasmin?"

"Yes. Yasmin. She just finished her MBA and is now interning for GE."

"Why do you reduce religion to a piece of cloth anyway?"

"Why do you reduce womanhood to high heals and lipstick colors?"

"You didn't answer my question."

"In fact, I did. Hijab is not just a piece of cloth. It is obeying God in a difficult environment. It is courage, faith in action, and true womanhood. But your short sleeves, tight pants..."

"That's called 'fashion', you live in a cave or something? First of all, hijab was founded by men who wanted to control women."

"Really? I did not know men could control women by hijab."

"Yes. That's what it is."

"What about the women who fight their husbands to wear hijab? And women in France who are forced to remove their hijab by men? What do you say about that?"

"Well, that's different."

"What difference? The woman who asked you to wear hijab... she was a woman, right?"

"Right, but..."

"But fashions that are designed and promoted by male-dominated corporations, set you free? Men have no control on exposing women and using them as a commodity?! Give me a break!"

"Wait, let me finish, I was saying..."

"Saying what? You think that men control women by hijab?"

"Yes."

"Specifically how?"

"By telling women how and what to wear, dummy!"

"Doesn't TV, magazines and movies tell you what to wear, and how to be 'attractive'?"

"Of course, it's fashion."

"Isn't that control? Pressuring you to wear what they want you to wear?"

[Silence]

"Not just controlling you, but also controlling the market."

"What do you mean?"

"I mean, you are told to look skinny and anorexic like that woman on the cover of the magazine, by men who design those magazines and sell those products."

"I don't get it. What does hijab have to do with products."

"It has everything to do with that. Don't you see? Hijab is a threat to consumerism, women who spend billions of dollars to look skinny and live by standards of fashion designed by men... and then here is Islam, saying trash all that nonsense and focus on your soul, not on your looks, and do not worry what men think of your looks."

"Like I don't have to buy hijab? Isn't hijab a product?"

"Yes, it is. It is a product that sets you free from male-dominated consumerism."

"Stop lecturing me! I WILL NOT WEAR HIJAB! It is awkward, outdated, and totally not suitable for this society... Moreover, I am only 20 and too young to wear hijab!"

"Fine. Say that to your Lord, when you face Him on Judgment Day."

"Fine."

"Fine."

[Silence]

"Shut up and I don't want to hear more about hijab niqab schmijab Punjab!"

[Silence]

She stared at the mirror, tired of arguing with herself all this time.

Successful enough, she managed to shut the voices in her head, with her own opinions triumphant in victory on the matter, and a final modern decision accepted by the society - but rejected by the Faith:

"Yes!" - to curls on the hair - "No!" - to hijab!

"And he (/she) is indeed a failure who corrupts it [the soul]!" [Noble Quran 91:10]

Subhana'Allah!!!

"Nay! You prefer the life of this world; While the hereafter is better and more lasting." [Noble Quran 87:16-17]

"You are the best community (Ummah) raised up for (the benefit of) humanity; enjoining what is right and forbidding what is wrong and believing in Allah." [Noble Quran 3:110]



Copied from: http://syukri-abdullah.blogspot.com


What is your excuse for not wearing the Hijab?

by someone's daughter, sister and friend. on Sunday, March 07, 2010,








1st Excuse: I'm not convinced of Hijab.

Can I ask you sister that, who are you? You may reply: I'm a Muslim. What is the meaning of Muslim? The one who completely submits himself totally to Allah for achieving peace, am I right? Sister, Hijab is a clear commandment of Allah (swt) and Muhammad (saw). How we can disobey them and deny what Allah and His Messenger have given to us? Prophet Ibrahim (as) had to sacrifice his son and even he didn't understand why he had to do such a thing. Does not it teach us how to submit our will to Allah?

2nd Excuse: The women who say that the most important thing is what is inside, that her intentions are always good, and she is a good person, and the Hijab is the Hijab of the heart. And these women say that they pray 5 times a day, pray the night prayers, pray the voluntary prayers, gives charity. However, she feels that this is enough worship for her.

Remember the holy verse of Al-Quran: "Then do you believe in a part of the Scripture and reject the rest? Then what is the recompense of those who do so among you, except disgrace in the life of this world, and on the Day of resurrection they shall be consigned to the most grievous torment. And Allah is not unaware of what you do. Those are they who have brought the life of this world at the price of Hereafter. Their torment shall not be lightened nor shall they be helped." [2:85-86]



The Third Excuse: The Hijab is not comfortable. And really difficult to maintain in some countries especially in tropical countries. A woman can complain that she loses her hair when she puts on the Hijab, because of the heat. So come on, do you want me to lose my hair and get bald? I won't put it on because my hair falls off.

Sister, Allah (saw) said: "Say that the Hell fire is stronger than the heat of the world."

The Prophet (saw) said: "Hell is surrounded by our desires, and Jannah is surrounded by the good things."

Is it still difficult for you to put on the Hijab? But you'll take GREAT deeds for following Allah's command!

The Fourth Excuse: The women say that they knew many ladies who wore Hijab and they have the worst of manners, and do the worst of things. So I don't want to put the Hijab on because I don't want to be like them.

Okay, I agree with you sister. But there are many people who pray, but do bad deeds too. Does it mean we shouldn't pray? Some people go to Hajj so that they can hide under the title of Hajj and that they can do bad things. Does that mean we shouldn't go to hajj? So sister, the wrong is not in the religion, but in the people themselves. So is the Hijab bad or the person who wears the Hijab?

5th Excuse: Allah has not guided me yet. I will put on the Hijab, but Allah hasn't guided me to do so now. So, when I will be 50 years old and I have enjoyed my life, I'll put on the Hijab.

No sister, this excuse is totally wrong. Allah said:

"Allah does not change a people's situation unless they change what is within themselves."

You will not put the Hijab on until you change what is within yourself and work towards putting on the Hijab. It's not acceptable for you to say that Allah has not guided you- no, he has guided you and the proof is that you are listening to these words. The reason you are listening to these words is; Allah has opened the journey of guidance to you. So, it is up to you to obey Him or to not.



6th Excuse: When I will get married I'll put on the Hijab.

So let me tell you, a lot of men look for the pious, religious woman who respects herself with her Hijab, more than those men who look for the other women. And Allah has written whom you will marry anyway! So you won't marry anyone else except for that person that Allah has chosen for you. Don't be afraid; put your trust in Allah. Allah will give you the pious husband. So when you marry, marry someone who will love you for your righteousness in spite of your physical beauties.

Once a man came to a scholar and asked him: If I'm going to marry my sister to someone, who should it be? The Scholar replied: marry her to a man who is a servant of Allah, so if he loved her, he will respect her, and if he hated her, he will not treat her badly. Marry the man that will protect you and be happy that you are a wearing the veil.

7th Excuse: I'm still too young to maintain Hijab.

Do you know when you'll die sister? The death rate for youths is increasing! I want to give you an example of a girl. I have taken the following story from an Islamic Site:

"This is a true story that really happened in Egypt, Alexandria last year in Ramadhan. The man was telling me that his wife wears a veil. Living in front of them was a young girl who was not wearing the veil. And the girl has good things inside her heart, like many of our sisters in Islam.

However, she doesn't understand the meaning of the veil and the meaning it has in Islam. So he said that his wife had good relations with this girl. She didn't ignore her just because she doesn't wear the Hijab. They were friends.

So one day the young girl had come to ask the wife if she'd come shopping with her to buy some jeans. So the intelligent wife (who knows that she has to call the girl towards Allah) agreed to go shopping with her, but under one condition: the girl comes with the wife to an Islamic circle that was going to start. The girl agreed.

So they went to the circle which was about repentance to Allah. The girl was so inspired by what was being said, and started to cry until she kept repeating one sentence over and over again: I've repented Allah, please someone cover me. The people told her: okay, let us take you home and you can put the Hijab on.

But she refused, wanting to be covered right at that moment with the Hijab; she couldn't go out without it. So they got her a scarf and a dress, and she left the building with it on. And as soon as she left to cross the road, a car hit her and she died.

She died after she had repented. She is lucky that she repented before she died. So never give the excuse that you are still young, because you never know when you will die."

8th Excuse: I want to follow fashion and if I wear the Hijab I'll be out of fashion.

Isn't Allah dearer to you than fashion? I swear when you put the Hijab on you'll have light shinning from within you, and you'll be more beautiful with your Hijab.






9th Excuse: I want to follow the Westerners.

Who respects the woman more? Islam or those people who can't even sell matches without painting a half-naked woman on it? Are they the ones who have respected the woman or exploited the woman? Or Islam, who has respected the woman and covered her and liberated her from exploitation? Do you want respect from Islam or from those apostles? The choice is yours!

10th Excuse: I don't want to because I'm afraid of taking it off.

Sister, why don't you put it on with firm faith and ask Allah (swt) to always protect you and let you never take it off. Of course I'm not saying that taking off the Hijab isn't a sin. Taking off the Hijab is the biggest sin because you would be encouraging other women to do the same.

Never ever do this please. Allah (swt) would hate that. Wear the Hijab and do these three things to make sure you will never take it off:

1- Have good religious friends
2- Attend and listen to Islamic lectures
3- Make duaa (supplications) to ask God to keep your Hijab on and strengthen your faith.

Okay, the last excuse: I'm shy and embarrassed from what my friends and relatives will say if I put the Hijab on.

Sister, won't you be ashamed of yourself from Allah (swt) on the Day of Judgement? Won't you be embarrassed when you see the Prophet (saw) on the Day of Judgement?

On the Day of Judgement you will be thirsty and the Prophet (saw) will be giving water to everyone. And you will run to him, but two angels will stop you going further. The Prophet will say, leave her! She is from my nation. The angels will say: we cannot Prophet Muhammad, for she did not obey Allah's command. So the Prophet would say, go away, far away, I do not want to have anything to do with you because you didn't listen to Allah's command.

And who will be embarrassed in that day? The one who is showing her body to every one or the one who is respecting and covering it? The Prophet (saw) said: Grab Islam with your hands and teeth!




A Call to my Muslim Sisters:

Sisters in Islam, remember that you are an example to all the Muslim and non-Muslim women. With your manners, worship, smile, even when you are walking down the street, you are an example to everyone and you will indeed inspire many people, without even saying a word. You purify your society! Your good deeds are of extreme value to Allah. You will guide your sisters in Islam. You are our example, our ambassador of Islam. Please, please do not let us down!

Certainly we have destined many JINNS and HUMAN BEINGS for hell; those are the ones who have hearts with which they do not understand; they have eyes with which they do not see; they have ears with which they do not hear; THEY ARE LIKE ANIMALS - OR EVEN WORSE THAN THEM, BECAUSE THEY ARE THOSE WHO ARE HEEDLESS ~AL-A'RAF : 179~

WalLahu a'lam



~Salam Aidilfitri~

by someone's daughter, sister and friend. on Wednesday, September 16, 2009,






Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri buat semua sanak saudara, rakan taulan dan sahabat handai di alam maya ini mahupun di alam realiti. Kita semua saudara seagama. Seandainya ada salah dan silap, terkasar bahasa, tersilap bicara, tersinggung rasa, terbuat dosa, saya menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf. Semoga lebaran kali ini yang dirai bakal memberi sejuta kegembiraan dan makna buat kita semua. Sambutlah ia dengan hati yang luhur. Ingatlah juga kepada yang telah tiada meninggalkan kita di sana. Lambat laun, kita bakal menyertai mereka juga. Sedekahkanlah bacaan ayat-ayat suci Al-Quran buat mereka.


Saya akan pulang berhari raya seperti biasa di kampung halaman yang tercinta nun disana, pasir mas kelantan. Buat sesiapa yang mengenali diri.. abewan kakFy, kakNurul.. yang berada di sana. jemput dtg ke rumah ye.hehe. (tetiba je jemputan khas neh..hiks) Saya akan bertolak pulang hari ini bersama papa dan mami.


Buat sesiapa yang pulang ke kampung dengan memandu sendiri, berhati-hati di jalan raya. Biar lambat asal selamat tiba. Tak perlu bersusah payah menyumbang kepada statistik yang gah di musim perayaan. Saya doakan semoga semuanya selamat pergi dan selamat kembali nanti. InsyaAllah.


~Happy birthday Aya~

by someone's daughter, sister and friend. on Tuesday, September 15, 2009,





Selamat menyambut ulangtahun kelahiran buat adikku yang tercinta, Farah.



Semoga dengan bertambahnya umur kita, moga makin bertambah la amalan kita seiring dengan hari-hari yang berlalu pergi meninggalkan kita ini. Semakin hari yang sebenar-benarnya semakin pendek umur kita. Carilah rezeki seperti ingin hidup seribu tahun lagi. Beribadah lah seperti ingin mati keesokkan hari.

Duhai adikku sayang, nie doakan semoga yang terbaik menjadi milikmu samada di dunia ini mahupun di akhirat kelak. Tabahkanlah hatimu mengharung dugaan demi dugaan yang mendatang dalam hidup. insyaAllah, kami sentiasa disisi menemani gerak langkah mu, membantu apa yang terdaya dan menyokong apa yang terbaik untukmu.

Terima kasih kerana menjadi seorang adik yang sangat baik untuk seorang kakak, menjadi seorang anak yang baik untuk kedua orangtuanya, menjadi seorang kakak yang baik untuk adik-adiknya dan menjadi seorang kawan yang baik buat rakan-rakan lain.

Terima kasih buat segala-galanya. Sayang kamu sehingga ke akhir hayat ku.


~terima kasih~

by someone's daughter, sister and friend.







Suatu pagi yang mendamaikan. Ada hati yang sedang keresahan. Resah kerana memikirkan bagaimanakah cara untuk menyampaikan maksud hati yang diinginkan. Internet dilayari. Laman facebook dibuka, permainan rutin menjadi sasaran. Geram! Kenapa MafiaWars ni buat pemainnya rasa tension je. Atau aku yang tak pandai main, tak berstrategi, main hentam je. Terdetik! Apakata minta tunjuk ajar daripada sesiapa yang online pagi ni. Sasaran ialah Aizat dan Mie, pastinya sudi memberi tunjuk ajar kepadaku. hehe. Terima kasih buat mereka.



Pada jam 0130. YahooMessenger menjadi tumpuan, setelah diberikan id dan katakunci maka senarai nama rakan-rakan terpapar. kelihatan beberapa orang rakan-rakan yang masih belum lena diulit mimpi. Barangkali sibuk dengan kerja masing-masing yang masih belum siap. Ada seseorang yang menggamit aku untuk menegurnya. Rindu di hati buat sahabatku di sana yang lama tak kulihat kelibatnya.


"Salam Yana"
"Salam Wie"
"Yana, kenapa tak tido lagi?"
"Tengah buat assignment"
"Oh, maaf andai wie mengganggu"
"Eh taklah, yana pun rindukan wie neh. lama tak borak kan."
"ye, wie pun rindukan yana, sebab tu tegur neh.Yana ape kaba?"
"Sihat je mcm biasa. wie?"
" Alhamdulillah"
"wie, dah ada sesiapa ke sekarang ni?"
"Wie masih lagi berkawan dengan semua. Special neh, blum nak fikir lg.yana kan kenal wie."
"tp, wie.. yana sunyi la. dah 2tahun yana single"
"yana, bersabarlah. akan ada nanti. jodoh pertemuan kan ditanganNYA"
"yana tau. ermm.. wie ada kawan-kawan tak? boleh kenalkan kat yana?"
"aduhai yana, wie sendiri pun xde ramai kwn lelaki. yana cuba la aktif di mana-mana komuniti forum. kenal ramai orang. so, possibilities tuh ada lah. hehe."
"alah wie. yana sibuk la. kelas pun dah berapa kali dalam seminggu. dengan assignment, exam.mana ada masa banyak"
"yana, semua orang ada 24jam. sama je." "hehe"
"nantilah yana, kalau ada sesape nak cari, wie tolong la ye. insyaAllah."
"terima kasih wie"

Di tetingkap lain. Ada yang menegurku.

"Salam wie."
"Salam."
"Apa kaba? xtido lg?"
"Alhamdulillah. Belum rasa nak tido."
"Awak, maaf andai saya tegur. kenapa dengan status tuh. kasarnya."
"Oh, kasar ke? Maaf la ye. nnt sy tukar."
"Ok, dah.Sebenarnya saya tengah tension neh."
"Oh ye ke. sabar la. Ermm, awak.. boleh wie ckp sikit?"
"Apa dia? cakap la."
"Awak nak kenal tak dengan sorg kawan perempuan saya?"
(tetiba terfikir pulak. lelaki sorg neh, bukan taste dia. ehh, cancel. hehe)
"Erm, xpela awak. silap2. saya silap. tak payah la. hehe."
"Wie, awak nak dengar cerita tak?"
"Cerita? Cerita apa? Cerita je la. Saya boleh je dengar. hehe.np."
(cerita mengenai dia yang masih merindui seseorang. dan walaupun si dia telah memilih yang lain,tapi hatinya masih kepada si dia.)
"Bukan saya xnak kenal kawan wie tu. tapi, saya xnak cari awek sekarang ni. Wie, terus terang saya katakan. Dulu, saya penah berniat nak memikat wiiii. tapi itu dulu. sekarang saya dah sedar. saya tak nak ada special sekarang ni."
"xpela. wie xkesah pun. itu kan keputusan awak. wie faham. wie pun xnak layan sgt budaya couple neh. xsuka. hehe. berkawan sudah lah."
"saya pun perasan jugak, wie macam xnak layan saya lepas saya minta num hp kan."
"hehe. takpela. sekarang kita dah kawan kan."
"saya nampak wie macam xselesa nak bercakap dengan saya kan. semua perempuan pun macam tu."
"alah awak. biasala. perempuan kan berfikir kadangkala menurut emosi mereka. sebab tuh perempuan cepat perasan. yang kadangkala elok jugak perasaan tu. hehe."
"terima kasih ye wie. harap kita boleh berkawan macam biasa lepas ni tanpa ada rasa tak selesa."


Di tetingkap lain pula.


"Wieee... xtido lg ke? watpe stayup mlm2 neh?"
"lynda.. hehe. saje je. main game facebook."
"addicted kan.hehe."
"a'ah. addicted pulak. tu psl, kdg2 tension jgk main game neh. hahaha. lynda buat ape mlm2 neh.. ktne?"
"lynda kt ofis.ade keje xsettle lg. kena anta esok kul10. huhu."
"ohyeke. hehe. rajin2. bagus."
"wie temankan lynda ye."
"insyaAllah, wie temankan. skrg blum rs nk tido lg.hehe."
"wie pegi x buka puasa Ehoza?"
"xpegi. wie selsema neh, drp sabtu ahad arini.. huhu. telan soluble jek. mujur ler dh makin kurang cket."
"wie.kalau dah lebih seminggu. jgn tgu lama2 ye. g jumpe doc."
"insyaAllah. thanx lynda for ur concern. hehe."
"ur welcome. always babe.. hehe."
(masing2 sambung wat kerja.. lepas sahur, aku dah rasa nk tido.hehe)
"lynda.. maaf ye. wie nak tido neh. sorry xdpt nk temankan lynda.rajin2 wat keje ye. hehe.take care."
"ok wie. u tk care too.. muahhh cium"
"hehe.. yeah.. muahhh.. cium"


Sambung melayan permainan di laman facebook, setelah mendapat tunjuk ajar daripada sifu-sifu. Jam menunjukkan 0330. Dalam masa yang sama. Seketika, hati teringat kepadanya. Apakah kesudahan kita? Apakah benar ini yang aku mahukan? Ligat mencari YM. Oh, dia ada. Diklik pada 'available' yang kadangkala aku hanya 'offline' kan saja, dan seperti biasa ada yang menegur. Sememangnya dia.

Buzz!! peluk
"Salam awak."
"Salam wie. Kenapa lama xonline? bz ye?"
"Awak, maafkan wie ye."
"Kenapa minta maaf? Wie xde wat salah pun dgn sy."
"Maafkn wie sbb lama xonline.Bukan bz, tp ntahla.."
"Kenapa wie?"
"Ermm.. awak, saya takut."
"Uiks, kenapa takut?"
"Saya takut dgn diri sy sendiri."
"Awak, saya nak awak tumpukan perhatian kepada pelajaran awak. saya takut saya mengganggu awak."
"Wie, masa saya study, saya xkan online. wie xmengganggu saya pun."
"Ye, saya tahu. tapi, sebenarnya saya takut benda lain. Kita dah lama berborak macam ni. Saya takut kita lagha. Saya takut kita tersasar jauh. Awak, maafkan saya ye."
"Wie, kalau macam tu, xpela. Saya doakan kebahagiaan wie. Semoga impian wie tercapai."
"Awak, terima kasih ye."
"Terima kasih, kenapa?"
"Terima kasih sebab memahami diri saya, menerima saya seadanya."
"Sama-sama. Sebab saya tahu awak tak pernah membohongi saya."
"Terima kasih sekali lagi sebab mempercayai saya."

Itulah perbualan yang berlegar di kotak fikiranku kini. Awak, terima kasih kerana memahami saya. Saya betul-betul maksudkan, saya nak awak tumpukan perhatian sepenuhnya pada pelajaran. Saya tahu, betapa awak ingin pulang ke Mesia secepat mungkin. Awak masih ada setahun di sana. Gunakanlah masa itu dengan sebaik-baiknya untuk menuntut ilmu sebanyak yang mungkin untuk diamalkan di negara kita kemudian hari. Maafkan saya, saya tahu awak rindukan saya. Saya terpaksa melakukan semua ini untuk kebaikan kita bersama. Bukan bermaksud kita tidak lagi berkawan. Saya cuma nak kita kurangkan berkomunikasi yang tidak perlu, yang mengasyikkan kita. Itu semua kan tidak elok untuk kita. Maafkan saya sekali lagi. Demi kebaikan kita bersama. Terima kasih sekali lagi atas segalanya.


~Kemaafan dan keikhlasan~

by someone's daughter, sister and friend. on Monday, September 14, 2009, under







Sempena hari raya yang bakal tiba ini, pastinya ungkapan 'maaf zahir batin' tak lekang di bibir dan di jari (khususnya di zaman teknologi kini). Ungkapan maaf sempena menyambut raya ini seperti menjadi trend di kalangan kita semua. Ya, meminta dan memberi maaf itu tak salah, malah ianya digalakkan asalkan dengan tujuan dan niat yang betul.


Kemaafan seharusnya diiringi dengan keikhlasan daripada hati yang memohonnya. Buat mereka yang memberi kemaafan juga harus disulami dengan keihklasan. Memberi maaf biasanya adalah sukar berbanding dengan meminta maaf.

Dalam konteks meminta maaf. Biasanya kita suka memohon maaf secara am dan tidak secara khusus. Kenapa? Kerana kita masih lagi tiada keikhlasan dalam memohon maaf. Kenapa saya cakap begitu? Kita melakukan kesalahan yang biasanya spesifik kepada seseorang dan kita mudah lupa akan kesalahan kita itu. Oleh sebab itu, kita seringkali mengambil jalan mudah dengan memohon maaf secara am. Kita tidak meminta maaf secara khusus yakni menyatakan apakah kesalahan kita terhadap individu terbabit secara berdepan. Kita tidak punya keberanian itu, bukan?

Memberi maaf pula adalah sesuatu yang agak sukar dilakukan kepada orang yang berdendam. Kenapa saya berkata demikian? Kerana, orang yang memiliki sifat dendam dihatinya bukanlah jenis orang yang melupakan kesalahan orang, bahkan dia lebih mengingati secara khusus dan terperinci apakah kesalahan yang dilakukan individu2 terhadapnya. Oleh sebab itu, golongan ini lebih sukar memberi kemaafan berbanding yang lain.

Memberi kemaafan perlulah daripada hati yang ikhlas, barulah kita akan rasa bebas. Memohon maaf juga perlukan keikhlasan untuk mengecap kebebasan. Bebas daripada dibelenggu dengan rasa bersalah. Untuk mendapatkan kemaafan, kita haruslah terlebih dahalu memberikan kemaafan. Oleh sebab itu, kita digalakkan untuk memberikan kemaafan buat semua orang sebelum kita tidur. Bukan hanya menjelang ramadhan atau raya sahaja. Perlakuan memberi kemaafan ini amat elok untuk kita teladani kerana ianya dapat memberikan ketenangan kepada diri kita sendiri.

Berbalik kepada soal keikhlasan kita. Ikhlas ini adalah suatu perkara yang tidak boleh kita ukur dan kita ketahui sebesar mana keikhlasan yang diberikan itu. Ikhlas ini hanya berada di dalam pengetahuanNYA.

Bagaimana kita ingin menyemai keihklasan di dalam hati kita sewaktu memberi maaf dan memohon maaf? Ingatlah DIA. DIA sentiasa mengampunkan segala dosa para hambaNYA tidak mengira kecil atau besar kesalahan mereka itu. Sesungguhnya DIA Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sedangkan kita hanyalah hambaNYA yang lemah, tidak malukah kita kepada DIA? Kenapa kita tergamak untuk tidak memaafkan kesalahan orang terhadap kita? Walau sebesar mana pun kesalahan orang kepada kita, janganlah disimpan dendam. Janganlah menurut hawa nafsu untuk mengadilinya sendiri.

Biarkan DIA yang mengadilinya kelak disana. Sedarlah bahawa kita hanyalah insan biasa, yang sentiasa diberikan ujian olehNYA. Andai kita ditimpa sesuatu musibah, ingatlah DIA tidak akan menguji hambaNYA dengan ujian-ujian yang tidak mampu diharungi oleh hambaNYA itu. Jangan disimpan rasa 'ketuhanan' dalam diri untuk tidak mahu memberikan kemaafan kepada orang lain.

Saya maafkan apa sahaja kesalahan sesiapa ke atas saya. Yang lepas, biarlah berlalu. Kita bina hidup dan masa depan yang baru.


Andai ada terkasar bahasa, tersilap bicara, tersinggung rasa dan kemungkinan terbuat dosa, saya juga memohon maaf kepada semua sanak saudara, sahabat handai dan rakan taulan di dalam alam maya ini dan juga di luar sana.


p/s: Kesalahan spesifik yang saya buat, saya pun tak ingat. huhuhu. Ada jugak yang buat2 lupa..adeihh~ Peringatan buat diri sendiri jugak neh.






~angka sembilan~

by someone's daughter, sister and friend. on Wednesday, September 09, 2009, under







Tarikh hari ini: 09.09.09
Kalendar Islam hari ini: 19.09.1430
pada jam 09:09:09 pagi tadi,
apa yang sedang kita semua lakukan agaknya?


Bukan itu persoalannya yang saya hendak kupaskan disini pada ketika ini.

Sedarkah kita semua bahawa kita berada di hampir penghujung Ramadhan? 10hari terakhir di dalam Ramadhan adalah hari-hari yang penuh berkat kerana di dalamnya terselit satu malam yang lebih baik berbanding 1000bulan. 1000bulan atau lebih lagi? Wallahu'alam. Itu rahsiaNYA. Apakah malam itu? Itulah malam LailatulQadr.

Kehebatan Malam Al-Qadr

1) Malam berkat yang di turunkan padanya Al-Quran (secara sepenuhnya dari Lawh Mahfuz ke Baytil Izzah di langit dunia sebelum diturunkan kepada Nabi SAW secara berperingkat)

2) Di tuliskan pada malam tersebut "qadar" atau ketetapan bagi hidup, mati, gembira, rezeki, sihat, sakit dan apa jua berkaitan qadar manusia dan destinasi mereka pada tahun itu.

Ini diambil dari firman Allah s.w.t :-

فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ

Ertinya : Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah, urusan yang besar dari sisi Kami. Sesungguhnya Kami adalah Yang mengutus rasul-rasul ( Ad-Dukhan : 4-5)

Imam At-Tabari menyebut bahawa pada malam itu, diputuskan hal ajalnya seseorang, rezekinya, kejadiannya. Malah di malam tersebut juga, ditentukan siapa yang berkahwin dengan siapa, nama siapa yang termasuk dalam senarai kematian pada tahun berikutnya, apakah musibah yang akan menimpa dan lain-lain. Ia juga yang dihuraikan oleh Imam Qatadah, Mujahid dan Al-Hassan(Tafsir At-Tabari, 25/108 )

Imam Al-Qurtubi mencatatkan

قال بن عباس يحكم الله أمر الدنيا إلى قابل في ليلة القدر ما كان من حياة أو موت أو رزق

Ertinya : Berkata Ibn Abbas, Allah s.w.t menghakimi atau menentukan urusan untuk dunia apabila tibanya Laylatul Qadar, dari segala urusan tentang kehidupan (hambanya) atau kematian atau rezeki (Al-Jami Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi, 16/126)

Demikian juga yang difahami dari apa yang disebut oleh Ibn Abbas. (Tafsir Ibn Kathir, 137/138). Imam An-Nawawi ada menghuraikan maksud panjang bagi hal ini. (Syarah Sohih Muslim, 8/57). Menurut pandangan yang lain qadar juga membawa bermaksud mulia atau agung.

3) Malam ini terlebih baik dari seribu bulan untuk beribadat.

4) Pada malam itu, turunnya para Malaikat dan Ruh (Jibrail as).

Hal ini disebutkan di dalam al-Quran dari surah al-Qadr. Manakala, dalam sebuah hadith disebutkan bahawa pada malam tersebut, malaikat akan turun dan berjalan kepada seluruh individu yang sedang beribadat secara berdiri, duduk, bersolat, berzikir, serta memberi salam kepada mereka dan mengaminkan doa mereka maka Allah akan mengampunkan mereka kecuali empat kumpulan : Peminum arak, penderhaka ibu bapa, pemutus siltarurrahmi dan individu yang sedang bermusuhan.

5) Malam itu juga disebutkan sebagai malam yang sejahtera.

Hinggakan Syaitan juga tidak mampu untuk melakukan kejahatan dalamnya. (Tafsir Ibn Kathir, 4/531 ; Al-Qurtubi, 20/134 ) . Sejahtera dan keberkatan ini akan berterusan sehingga naik fajar dan bukannya pada saat tertentu sahaja. Hal ini juga di sebutkan dari firman Allah dalam surah al-Qadr.

6) Diampunkan dosa terdahulu bagi sesiapa yang menghidupkannya dengan iman, ikhlas dan mengharap redha Allah.

Ia berdasarkan hadith sohih riwayat al-Bukhari dan Muslim. (Fath al-Bari, 4/251)


Seringkali berlegar di dalam kepala kita, adakah kita sudah bersedia? Jika belum merasa sedia, maka apakah sebabnya? Adakah umur yag diberikan belum mencukupi? atau aqal belum sempurna berfikir untuk menyiapkan persediaan? Bukankah kita merupakan insan normal yang punyai aqal sihat, malah kita amat marah digelar 'bodoh' oleh orang lain.

Lantas, apakah lagi alasan yang ingin kita sebutkan? Adakah kerana terlalu sibuk mengejar dunia dan leka dengan kenikmatan sementaranya, sehingga tiada masa memikirkan ibadah dan mengetahui perkara halal serta haram.

Justeru, malam Al-Qadr boleh menjadi satu peluang dan ruang untuk berdoa memanjangkan umur dalam ibadah, amal soleh dan rezeki yang baik. Berusahalah.

Sama-sama kita hidupkan malam-malam akhir Ramadhan dengan dengan beribadat sehabis mungkin bagi memastikan yang terbaik buat destinasi hidup kita.

Hanya beberapa hari sahaja untuk bersengkang mata dan melawan nafsu tidur dan rehat. Jika kita punyai cuti yang agak panjang sebelum raya, habiskan ia dengan bacaan Al-Quran dan fahami ertinya. Nafsu 'shopping' dan rehat pasti akan menganggu. Lawani ia, hanya beberapa hari sahaja, paling panjang 10 hari sahaja.

Hidup kita adalah pendek, panjangkan ia dengan amal jariah dan amalan soleh melebihi seribu bulan.


sumber: Ustaz Zaharuddin.


~:My Video List:~

Looking for something?

Search the Site

If you can't find what you are looking for, please leave a comment somewhere, subscribe to our feed and hopefully your question will be answered shortly, so please visit again!