Feed

~dimanakah sifat malu mu?~

by Wiznie Marzuki on Thursday, March 26, 2009, under

Salam uols.

hari tu, wie dah tulis entry mengenai perkahwinan kan..
hari ni, wie rasa macam nak tulis entry pasal seorang perempuan yang wie rasa dia memang tak malu.. sebab bagi wie, kalau dia rasa malu.. dia tak buat mcm tu..
wie tak spesifik kan perkara ini hanya kepada seorang perempuan saje ye. sebab kisah ini telah berlaku, sedang dan mungkin akan berlaku kepada sesiapa saje.. harap maklum sebelum anda meneruskan niat untuk membacanya.

ianya adalah kisah mengenai, sepasang suami isteri dan pihak ketiga iaitu perempuan lain.

perempuan ini merupakan bekas kekasih si suami dan mereka lebih dahulu mengenali satu sama lain, berbanding suami dan si isteri tuh. namun, perkenalan terlebih dahulu dan title bekas kekasih itu bukanlah memberikan anda satu tiket percuma untuk memporak perandakan rumah tangga orang lain ye. tambahan lagi, anda sendiri sudah pun bersuami dan mempunyai anak. sedangkan dulu, awak yang membuat keputusan meninggalkan dia dan meneruskan perkahwinan dengan pilihan keluarga awak. maka, awak harus sedar bahawa taat setia awak hanya bersama dengan suami kini, bukan dengan bekas kekasih awak yang dulu. seandainya mahligai yang awak bina bersama suami tidak seindah yang awak angankan dulu ketika diijabkabulkan dengan suami. itu bukanlah masalah orang lain ye. sebaliknya, awak dan suami perlulah duduk berbincang dengan baik dan mencari jalan penyelesaiannya. bukannya suatu keperluan untuk awak mengadu domba dengan suami orang ataupun lelaki selain drpd suami awak ataupun ahli keluarga awak sendiri. sama sekali TIDAK PERLU ye.. jadi HARAP MAKLUM!

tak cukup dengan awak ganggu suami orang, selepas itu perlu ke awak mengganggu si isteri pulak.. dengan mendabik dada kononnya awak kenal si suami terlebih dulu dan dia adalah bekas kekasih awak. diulangi sekali lagi ye.. awak dengan si suami itu merupakan SEJARAH! sedangkan, si suami itu pun dahulunya mempunyai ramai lagi kekasih hati yang lain, sebelum dan selepas awak. jadi, tidak perlu lah untuk mengulangi alasan yang sama ye untuk mengganggu kebahagiaan orang lain. tiada gunanya. saya pun terfikir, tergamaknya hati awak ye? adakah dengan cara begini, awak fikir awak akan dapat membina mahligai bahagia yang awak inginkan di atas runtuhan mahligai orang lain yang awak hancurkan dengan tangan awak sendiri? adakah itu makna kebahagiaan pada awak? sungguh, saya tidak mengerti sekali.. bagaimanakah caranya pemikiran awak. bukankah awak cantik, berbudi bahasa, lemah lembut, golongan berada dan bijak pandai. ohh, itu dulu ye? maaf, jangan sangka saya sinis ye.. saya amat berharap yang awak akan kekal sepertimana dulu.

saya terkejut bila awak sanggup untuk mengaku dengan si isteri yang awak pernah sekatil dengan si suami? apakah ini? tiadakah perasaan malu walau sekelumit dalam diri awak itu? bagaimana awak boleh dan sanggup membuka pekung di dada sendiri? tegar nya awak mengkhianati diri sendiri dan amanah yang telah diberikan oleh suami awak.. tidak berfikirkah awak, sebelum mengeluarkan kata-kata dan membuat pengakuan yang sebegitu rupa? awak bukan hanya memalukan diri awak sendiri sebaliknya suami, keluarga dan kaum awak juga.

tolonglah.. tolonglah.. tolonglah wahai perempuan..bangkitlah daripada mimpi-mimpimu itu.. sedarlah.. berpijaklah di bumi yang nyata.. kembali lah kepada hukum-hukum ALLAH.. berjalanlah di jalan yang lurus ye. jangan sesekali ambil jalan pintas yang mungkin bagi anda memudahkan perjalanan, tetapi ia sebenarnya turut memberi masalah kepada orang lain.

cerita ini hanyalah untuk peringatan kepada kita semua.. jika tiada angin, masakan pokok bergoyang kan.. tak kisahla samada perempuan mahupun lelaki.. anda yang mencorakkan hidup anda, samada ke arah putih ataupun hitam.. buang yang keruh, ambil yang jernih.

maafkan saya seandainya penulisan kali ini terkasar bahasa.. terlebih emosi.. saya sekadar ingin berkongsi disini. terima kasih.


13 comments for this entry:
  1. gravatar
    @mira

    Sy sgt setuju dgn entry kali ini..jgn salahkan lelaki,tp salah kan perempuan yg gatal melayan..kalo perempuan tk layan tkkan menjadi ape2..bukan nk berpihak pd lelaki..tp lelaki mmg kita seme tahu..dorg ni lyn je kalo perempuan da kasi green light..sori kalo komen sy ada menyinggung perasaan sesape

  2. gravatar
    WiWie

    mira.its ok. i need opinion xkesahla drp sesapepun. thanx dear.
    bg wie, dlm isu neh.. wie mmg nk salahkn perempuan tuh, sbb terang2 salah dia. wpun btepuk sblh tgn xkn berbunyi. tp, if perempuan tuh sedar diri dia dimana dan siapa dia disisi suaminya. dia takan wat mende neh drp awal lg..

  3. gravatar
    Lynda

    kisah sapa ni wiwie?
    Lynda pun prnh kena dulu .. bila bf jumpa blk kwn skolah la yg dulu bff ms skolah trus si bff ni duk kacau2 si dia .. tp lynda buat hal sindri spi la bff ni cross the line nk mnta bf lynda ni minang dia .. geram btul .. but now dia dh kawen .. ms mula2 nk kawen tu lynda kaco pulak bf dia .. tau pulak marah .. tp sekejap je la lynda nk tgk apa rs bila bf kita kena kacau, bl dh phm .. lynda blah la ..

  4. gravatar
    WiWie

    lynda..kesah sesape jek la..hehe~
    ohh, ade story eh.. siap balas balik tuh, xtahan.. hiks. yelahkan, kite sesame perempuan.. xjauh nye hati dan perasaan kite neh, sama jek. kalu kite rasa sakit, dia pn mesti rasa sakit jgk kn.. bukanlah nk kata kena balas balik. cuma, dia kenalah faham. hidup kite neh umpama roda. xselamanya diatas kn. so, jgn la sesekali kita wat camtu kt org..nnt jd blk kt kite.. kan kan kan.. :) thanx dear for ur comment.

  5. gravatar
    myheart

    wiwie, nak komen jgk..

    to lynda->perempuan mcm tu mmg jenis tak tau malu seperti dikata wiwie..die dah sedar, lynda ade bf..kenapa die nak kacau jgk..and end up, die yg kawen ngan your bf..

    n yes perempuan zaman skarg ne..not all..but, mmg ade yg jenis TAK TAU malu..even depan2 gf kepada lelaki tu pon..die leh kenen2kan diri die sendiri dgn lelaki tu..so just think..type of woman cane tu..and the point is, die ade hati nak merampas..eventhough tau mereka berdua ada hubungan...

    Tp mmg perempuan2 camne la jadi perosak rumah tangga org lain..besides, lelaki pun same..nape harus melayan..perempuan yg jenis camne..seharusnye tidak perlu dilayan..sebab bile dilayan..kemiangannye akan bertambah..n mula perasaan lelaki tu ade hati pada dia..

    series..isu ne sgt2 menyakitkan hati kaum perempuan..dan yg sedihnya perempuan jgk yg lakukannya..Tp balasan Allah tu pasti..=)

    wiwie..kite letak link posting awk kat blog kite..

  6. gravatar
    Lynda

    myheart --> eh xlah dia x kawen dgn bf lynda pun .. dia selamat kahwin dgn org lain cuma sekarang rasanya dia dh fhm apa rasa bila org usik pasangan kita kan .. *wink*

  7. gravatar
    WiWie

    myheart~ Fit, thanx dear for ur comment..and also for the link, dun mind.. tq. :)

    yup, btul tuh.. perempuan neh lembut hatinya dan mudah perasan.. kalu lelaki xmelayan.. diorg xkan lebih2.. melainkan muka dah tebal cam tembok cina la kan.. haha. tp, if dilayan, mcm fit ckp la.. gatal makin menjadi. adeihh~

    ape2pun, wie doakan kebahagiaan bagi semua pasangan dan ketabahan dalam mengharungi dugaan dalam berumahtangga ini. hopefully, sesape yg cuba2 n ade hati utk merosakkan tuh, hentikanlah niat yg xbaik tuh.. ALLAH maha Adil. ingatlah ye!

  8. gravatar
    myheart

    lynda->owh yeke.seb bek la kan.mmg btol..bia die rase jgk..anyway what goes around comes around..bile dah terkene diri sendiri baru rase pedihnye..

    wiwie->aah..tu la..kdg2 bila difikir susah jadi perempuan ne..lelaki susah nak faham perasaan kita..katanye kita cemburu la ape la..but, its nature..takan kite tgk pompuan tu gedik2 ngan bf kite..kite tak rase papekan..eventhough sbg KAWAN je..dlm hati kite tatau..

    Hmm..tu la..kite doakan semoga semua wanita yang berhak untuk bahagia..hidup bahagia..dan bagi mereka yang gemar mengganggu hidup org lain.scra sedar atau tidak.hentikanlah..sebelum hidup anda pula diganggu...amin..

  9. gravatar
    WiWie

    myheart~ fit, btul3.. sape la dlm dunia neh yg tadet perasaan jeles dlm diri dia? tipu lah.. sekurang2nya, akn terdetik juga walau cket jeles tuh.. lebih baik mencegah drp merawat khan.. kita tanak mende xelok mjd semakin parah kalu kite xcegah drp awal..
    kita taleh bc hati org len,sejauh mana pun kite kenal budi baik kwn2 kita atau kwn2 dia, but still kite semua neh manusia biasa.. akan timbul rasa suka walau cket andai layanan atau godaan itu terbalas oleh seseorang..jadi, seeloknya org2 bkenaan itu, tolonglah undur diri demi kebahagiaan hidup org yg telah berniat berjanji berakad utk mengharungi hidup rumahtangga bersama. jgn lah menjadi batu penghalang antara mereka. hidup anda takan bahagia andai anda lah perosaknya..

    ye, doakan juga mereka yang mbuat kesilapan itu kembali ke pangkal jalan.. aminnn.. :)

    wallahu'alam.

  10. gravatar
    Anonymous

    wiwie,
    long pn nk komen gaks...
    kite patot amik iktibar kt sini.
    bkn nk nyebelah mne2 pihak.
    sebb kt sini yg trluka pompuan n yg melukakn pompuan td juga seorang pompuan.. 1 kaum yg sama tu.. which is not suppose 2 happen, rite..
    long pn turut bersedih tuk si isteri yg setia itu
    klo long, dunno how 2 cope wit this situation..
    im not sure wether im tat strong enuf to face it n say plz repent n change 4 us.. i'l b ther..
    bende2 cm ni la wt long fobia nk pk sal kawin.. huhu
    moral of the story,
    jus tried out utmost best in relationship n prepared 4 t worst.
    sebb perkahwinan itu 1 perjudian dlm hidup.
    Ya Allah, jauhkn kami dari perkara sebegini.. amin
    k'long a.k.a ninie mohsin

  11. gravatar
    WiWie

    kaklon~ betul3.. sepatutnye dia pun faham jugak.. ape2 yg kite buat neh.. kite kena fikir akibat drp pbuatan kite.. just put urself in other people shoes n u'll feel it too.. the same feeling.. kalu awak rs sakit, maka org lain pun akn sakit jugak..

    erm, nie pun xtau camne la nk hadapi dis kind of situation if nie ditempat isterinya tuh.. aduhaiii.. tatau samada bley xsetabah itu.. takpun, lari drp umah balik umah parents.. tp, itu xkan dpt mnyelesaikan masalah.. ape2pun kite tetap kena hadapinye.. buat ape kite nak bagi peluang utk perempuan tuh kan.. tadet gunanye..

    nie pun takut jugak sbnrnye bile fikir perkara2 camni.. tp, kite belajar drp pengalaman org2 lain kan.. walau hidup xselalunye cerah dan kadangkala mendung berarak datang.. namun, kita harap2 ianya akan berlalu pergi dlm hidup kite.. biar matahari memancarkan sinarnye semula kan..

    semoga kita semakin tabah n amik pengajaran drp mereka semua.. insyaAllah, seme akan ok.. doa itu senjata org2 mukmin... :)

  12. gravatar
    Anonymous

    Sejarah telah membuktikan dizaman Nabi Yusuf dahulu.. apabila hilang malu seseorg tu mcm2 akan terjadi.. segala sifat yg x baik akan dikeluarkan semata2 kerana sesuatu..dan ingtlah wanita adalah hiasan dunia...sebaik mana hiasan itu terletak pada keelokkn pribadinya dan malu itu separuh drpada iman.. nice topik .. :)) shid

  13. gravatar
    WiWie

    nice comment shid.. timekasih yer.

    betul tuh.. wanita tuh hiasan dunia.. seindah hiasan adalah wanita solehah.. yang pastinya takkan membuat sesuatu yang tidak sepatutnya dibuat.. jagalah akhlak wanita muslimah sejati.. segalanya akan terpapar di wajahmu kelak.. bahagia atau tidak.. semua nya di tangan mu.. corakkan ia dengan cantik.. agar hidupmu kelak diredhaiNYA.. insyaAllah.. aminn.. :)

~:My Video List:~

Looking for something?

Search the Site

If you can't find what you are looking for, please leave a comment somewhere, subscribe to our feed and hopefully your question will be answered shortly, so please visit again!