Feed

~Perkahwinan~

by Wiznie Marzuki on Wednesday, March 18, 2009, under


harini..
ape yang aku rasa?
ape berita yang aku dapat hari ini?
sebenarnya aku sendiri tak faham..

daripada berita tadi yang aku terima..
apa yang aku dpt simpulkan ialah..
ikatan perkahwinan ini memerlukan banyak pengorbanan dan seiring dengan persediaan yang lengkap bg kedua2 pasangan yang ingin memeteraikan ikatan mereka..
bukan mudah untuk mempertahankan sesuatu perkahwinan..
dan bukan susah juga untuk membuatkan ianya bertahan buat selama2nya..

lelaki dan perempuan neh dijadikan utk saling melengkapi antara satu sama lain..
jadi, tidak hairanlah seandainya mereka berdua berbeza..
tak kiralah dr segi ape sekalipun..

mereka seharusnya sentiasa duduk bersama, berbincang jika sesuatu masalah timbul..
janganlah berjumpa dengan pihak lain walaupun dengan alasan luahan perasaan atau ape jua alasan lain.. kenape tidak duduk berbincang dari hati ke hati dengan isteri sendiri.. usah dijaja kisah dalam kain ke luar.. akibatnya aib jatuh ke muka sendiri juga suatu hari nanti..

ape2pun yg pasti, perkahwinan bukanlah sesuatu yang mudah untuk kita laksanakannya seandainya tiada persediaan yang cukup drp setiap individu terlibat.. maka, fikir2kanlah yang mana terbaik.. lakukanlah solat istikharah untuk mendapat petunjuk drpNYA.. mudah2an kita akan bahagia.. insyaAllah.. aminnnn.


6 comments for this entry:
  1. gravatar
    Lynda

    kematangan itu perlu sbb tu lynda pun rase belum ckp matang utk mendirikan rumahtangga. mungkin pada luaran kita berkemampuan tp segi dalaman spt sikap & cara komunikasi? entahlah bg lynda sikap lynda masih keanak-anakan lg ..

  2. gravatar
    WiWie

    yup, ur right lynda.. byk sgt aspek2 yg kita perlu selidiki dan pelajari dlm hidup kita sblm bgelar isteri apatah lg seorg ibu kan.. same as me.. wie pn rasa wie masih blum bsedia utk ade ikatan n komitmen camni. tappela, in time we'll grow up slowly.. insyaAllah bile masanya tiba nnt, dgn sendirinya kita akan matang.. :)
    thanx Lynda.

  3. gravatar
    my CERIA life..

    Salam utk 'adik' berdua..
    Nak tanya sesuatu..
    Bagaimanakah kita tahu samada kita dah matang atau belum?

  4. gravatar
    WiWie

    wa'alaikumussalam abe..
    mungkin bile kite dah bsedia utk menerima segala tgjwb setelah mendirikan rumahtangga itu sendiri?
    sbb kdg2 ade org suka2 jek nk kawin tp dia xbsedia langsung dan mungkin menganggap perkahwinan itu sesuatu yg tidak seyes. tp, bukankah ianya terpulang kpd masa, siapa dan faktor sekeliling juga kan? bila seseorang itu pandai berfikir, bijak membuat keputusan, bukankah itu dikira matang?

  5. gravatar
    Anonymous

    hurm,
    sya pn ade soklan.
    bile kite nk tao kite da ready...
    erm, mse single dlu ade mse nye trpk, yup im ready 4 a commitment n so do t marriage, tp bile da ade calon ni trbalik plk.. atooyai takot, takot x bole nk overcome my flaws..
    tp smpai bile nk single, tgok org lain kawin kite nk pn kawin..

    k'long a.k.a ninie mohsin

  6. gravatar
    WiWie

    kaklon~ susah la nk jwb soklan bile kite tau.. samada kite ready dah ke tidak utk hidup berdua neh.. sgt la subjektif jwpn nye..

    lain orang.. lain masanya..camne nie nak explain.. sdgkn nie pn xsure..if tny nie, maybe nie jwb nie xready lg.. based on what criteria? i'm not sure.. maybe i think that there's a lot more things that i didnt do yet.. nie nk capai dulu ape yg patut.. byk benda nie xtau lg.. masih byk perlu dipelajari.. bukan nye senang utk hidup berdua neh.. kena jugak ade ilmu cket sebanyak.. taleh nk main terjun jek.. kalu dah terdesak n terlanjur tuh lain citer.. wallahu'alam lah kan.. na'uzubillah..adeihhh~

    sape yg tanak kawin.. errmm.. tp itulah.. when it comes to commitment.. neither men or woman.. they are afraid towards it.. but then, nak tak nak.. kena lah overcome seme fear tuh.. face it jugak.. sbb, by hook or by crook.. kite kena kawin jugak.. tp, persoalannya bile? dgn sape pun xtau lg.. hikkksss.. so, camne tuh.. wakakakkaa.. sabo je la.. :p

~:My Video List:~

Looking for something?

Search the Site

If you can't find what you are looking for, please leave a comment somewhere, subscribe to our feed and hopefully your question will be answered shortly, so please visit again!