Feed

~aktiviti di kampung: kantin~

by Wiznie Marzuki on Tuesday, April 07, 2009, under

last weekend, i went back to my hometown in pasirmas. with Eyuh, his wife kakLaila n my papa.

bertolak jumaat mlm lps maghrib.. sampai umah lebih kurg hampir subuh.. sebenarnya wie mmg suka duk kampung.. but not as permanently living there.. just utk balik kampung.. suka2.. balik raya, balik cuti.. boleh la kot.. tp, utk cari kerja wie tak fikir la.. bukan tak nak.. tapi, belum masanya lagi.. rasanya lebih baik wie mencari pengalaman di luar terlebih dulu daripada duk kampung. coz, in my own opinion.. duk kat kampung neh terlalu dekat dgn family. if dah hari2 jumpa tu rasanya masalah2 banyak timbul. sesekali balik pun ada yang berbunyi.. hari2 nampak muka pun bunyi jugak.. kalau xbalik langsung lagilah berbunyi.. haih! kerenah org neh kan mcm2.. xpela, wie lebih selesa mcm ni.


erm, balik kampung sekarang neh kalau hari sekolah, pastinya wie akan bangun kul4pagi dengan mami. sebab kena uruskan kantin dgn dia. kantin sekolah rendah ini lah yang menjadi punca rezeki kami yang besar sikit. Alhamdulillah. setakat ini, masih tiada sebarang masalah lagi. wie berharap moga kami dapat meneruskan perniagaan kami disini. tambahan pulak, sekolah neh mmg sekolah kampung kami pun. dpn umah je neh. hehehe~ pekerja2 pun memang org kampung je, makcik2 yang wie pun kenal jugak. tahun 2009 ini adalah tahun kedua kami beroperasi disini. memang wie nampak usaha papa n mami untuk mencantikkan kantin dan membuat pembaharuan setiap kali cuti sekolah. ada saja benda yang ditambah walau sekecil2 barang dapur sekalipun.

seawal 4pagi kami bangun ini, ada tujuannya. sekolah neh adalah sekolah yang mempunyai RMT terbanyak di pasir mas. jadi, bayangkanlah nak siapkan makanan untuk murid2 yang seramai 612org sebelum pukul 7pagi. yang tak amik RMT pun ada lagi. menu yang diberi adalah sebanyak 20jenis. tapi, xsemua yang kami buat sebab kekangan daripada pihak sekolah dan murid2 itu sendiri. contohnya mcm air soya, gurubesar tak bagi sebab kalau tak kena cara menyimpan, air soya tuh basi nanti. makanan yang paling laku dan jika dihidang untuk RMT neh memang akan licin pinggan tuh tak lain tak bukan ayam goreng ala KFC neh. gerenti tak menyusahkan pekerja nak cuci pinggan lah.hehehe~ tapi, kalu nasilemak ke nasi goreng ke.. ape2 je lah yang lain tuh, mesti ada je tak habis.. dahla pinggan akan berminyak bila nak basuh tuh.. pastu, kena pulak dlm tengahari ada makan SPBT lagi untuk budak2 neh.. lagilah pekerja kena cepat2 basuh semua pinggan tuh. tapi, SPBT neh tak ramai mcm RMT, setengah je drp jumlah tuh. tapi, syukur Alhamdulillah, itu namanya rezeki.


awal2 kena susun pinggan n penutup.. pastu, potong dan atur buah2 dalam bekas pinggan neh.



kebetulan menu ahad lepas yang wie balik neh memang ayam goreng ala KFC. so, ini je lah yang kami hidangkan. kalau korg rasa sikit, sebenarnya tak. banyak sangat aspek pengiraan kena ambil kira nak tolak, untuk dapatkan untung yang xbanyak mana. menu yang paling mahal sekali memang ayam goreng ala KFC neh. surprise? menu lain xsemahal neh. hehehe~ yang paling laku n habis dimakan oleh budak2 neh adalah menu yang termahal sekali dalam senarai kami.


ini menu hari isnin lepas. nasi kerabu. tak habisnya adalah dalam 40pinggan. tapi, masa rehat kul930 tuh habis jugak. masih ada lagi budak2 yang makan.



ini kaunter beli makanan. yang jauh tuh kalau korg nampak kaunter air. hehehe~ tetiba teringat lak masa kita budak2 sekolah dulu. semua makanan yang ada kita rasa nak makan. duit bukan nye ade sangat pun. kadang2 memang kena jadi ala2 kaunselor makan pulak kt budak2 neh. tgk duit diorg ade berapa kat dalam tangan pastu, tanya nak apa. kalu xcukup duit kena cadang makanan lain. tapi, ikut pengalaman wie lah.. budak2 sekolah rendah neh sememangnya lebih mudah nak handle bab urusan jual beli berbanding budak2 sekolah menengah. yerlahkan, budak2 sek men neh dah besar panjang, dah tau beza, dah tau demand. aduhai~ mmg memerlukan kesabaran yang tinggi jugaklah handle diorg neh. mcm2 kerenah ada.


urusan jual beli. ini masa sorg dua je yang datang. dah surut. cuba masa diserangnya dr tepi kiri kanan, dpn dan belakang. memang pening. isyy! sabo jelah. bukan nye xkunci pintu tepi neh, tp, kdg2 tuh diorg nak beli aiskrim, sememangnya diorg akan masuk dalam. so, wie mmg xmenang tangan waktu2 camni. sebab bila wie jaga aiskrim, wie taleh nak jaga dah kuih2 n jajan2 tuh semua. mmg kena berdua lah kt kwsn wie tuh. ini ketika budak2 tuh ramai lah, kalu setakat 2,3 orang tuh.. alamak aihh, senang je nak layan. jgn ada yang loyar buruk suda.. penat melayan budak2 neh.. mcm2 yang diorg wat sesi temuramah kite. haihhh! budak2 zmn skrg neh advance dah, mcm2 diorg interview. kita lak yg kena fikir mcm2. hahahaha~


ini bilik cikgu.. ape lg la nk wat ye.. nk bg lebih ceria n cantik.. ermm.. cikgu neh pun.. demand jugak.. kalau sekolah tuh jenis yg saling berganding bahu dengan pihak kantin tappela.. kalu jenis yg buat hal memasing.. pastu, yg diorg tau nye.. nk kantin tuh cantik jer.. tp, tanak tolong.. ermm... hampesss... hahahhaa~ sedap tul aku mengata eh.. sabo je la..hiks.
inilah dia tugas2 wie bila balik kampung. hari2 sekolah, seawal kul4pg dh bgn.. pastu, dlm kul930-1030 pg kena layan budak2 time rehat. pastu, kena kira n susun duit singgit2 yang budak2 neh bagi. bukan sekejap, kdg2 makan masa sampi kul1130, kalu duk buat kerja neh sorg2. hahaha~ pastu, wie makan tengahari. sekitar kul2-4 tuh, kalau kerja2 mcm nak surut pastu, mami pun dah suruh wie pergi beli barang. kenalah wie pegi pasirmas.. beli barang2 yang dah diorder oleh mami tuh. mcm2 tempat lah kena singgah. pastu, dlm kul5 tuh insyaAllah semua kerja selesai. pekerja2 pun dah balik. wie pun dah beli barang n simpan dalam stor kantin. lepas tuh, rehat je lah kat umah. hehehe~
itu kalau makan RMT n SPBT je eh. buatnya kdg2 sekolah tuh ada jamuan lah mesyuarat la. lagi penat.. sebab banyak mende yang nak kena masak. wie neh tolong je ape yang patut. hari yang wie balik mgu lps neh, mmg ada kitorg wat jamuan makan ikan yang dlm entry lepas wie citer tuh kan. hah! kitorg masak kari kepala ikan. pergghhh, tp wie xamik gambar.. malas laks.. sbb masa diorg hidang tuh, wie ikut abg sepupu g rantau panjang cari barang2 dia. hehehe~ pastu, esoknya hari isnin tuh ada lak mesyuarat PIBG, diorg nak jamu nasi dagang. kenalah buat nasi dagang pulak. haihhh, dah macam hari raya lak rasa mkn ns dagang neh. hahaha~ sabo je la. kt kelantan neh, hari2 mcm raya... bz je keje nye.
errm, tp wie seronok je duk kampung.. tenang je, aman je rasa. tp tu lah kan.. jiwa org muda neh, kdg2 bukan sukakan sgt ketenangan neh, kitorg kan sukakan kebisingan dan keseronokkan yang berbeza.. yang sememangnya kampung tidak dapat menjanjikan itu semua. hahaha~ ayat aku, sabar je la... ape2pun, now i'm here.. in KJ.. daaaa kampung ku, akan ku pulang semula ke sana nnt. hikss~


2 comments for this entry:
  1. gravatar
    mrs chiow

    kakNie..kakNie..ade x adik2 yg ngorat masa kt kantin hehehe

  2. gravatar
    WiWie

    ngader2 tau akk aku sorg neh.. adik2 sekren tadet ngorat eh.. sekmen len citer.. wakakakaka~ giler ar perasan xhengat.. :p

    gurau2 je tau.. lalalallaa ;)

~:My Video List:~

Looking for something?

Search the Site

If you can't find what you are looking for, please leave a comment somewhere, subscribe to our feed and hopefully your question will be answered shortly, so please visit again!